#153: Hvordan finder du balancen i træning og kost?

Rundt om bordet: Jeanette PyrdolNikolaj Bach og Steffen Fisker.

Balance er ikke en ting, man bare kan finde og beholde.

Balance er en omskiftelig tilstand man kan være i. Og balance vil se forskelligt ud, alt efter hvem man er, og hvad der er vigtigt for en.

Rigtig mange snakker om, at de gerne vil finde balancen i forhold til deres træning og kost. Den gode mellemvej hvor man kan træne og spise fornuftigt, men uden at bevidstheden omkring mad og træning tager over – og bliver til besættelse.

Men hvad er balance overhovedet? Og hvordan opnår man den? Hvordan finder du af, hvad balance er for dig, og hvordan undgår du, at balance bare bliver endnu et stressende ideal at leve op til?

Det tager vi en snak med Jeanette Pyrdol om i den nye episode. Jeanette er kandidat i sportspsykologi og har coaching-samtaler med klienter hos STYRK. Og langt de fleste af de mennesker, Jeanette har arbejdet med, har netop haft et ønske om at opnå større balance. I denne podcast deler hun sin viden og erfaring.

Vi dykker derfor ned i, hvordan balance kan se ud, hvad det ikke er, og hvad du helt konkret kan arbejde med, for at opnå større balance i din kost og træning.

 God fornøjelse!

Er du interesseret i at styrke dit mindset og dine vaner gennem coaching-samtaler med Jeanette (kan foregå fysisk i København eller online)? 
Så læs mere her.

5 take aways om balance

 

1.    Balance er ikke en ting vi bare kan finde og beholde

”Jeg vil gerne finde balancen”. Denne sætning hører vi fra rigtig mange, heriblandt nye klienter. Og det giver jo god mening, for hvem vil ikke gerne finde balancen?

Men vi kan let komme til at tænke på balance som en konkret ting, som vi bare skal finde, og derefter har vi den for bestandig. Sådan er det dog ikke. Balance er nærmere en omskiftelig tilstand, man kan være i. Man kan se balancen som en vippe der ikke står stille, og det at være i ”balance” handler om at kunne balancere vippen mere tilbage, når den kommer for meget ud af ligevægt.

2.    Balance er ikke fravær af negative tanker og følelser

Hvis vi bliver i vippe-metaforen, så kan man have behagelige tanker og følelser (såsom glæde, lykke, god samvittighed) på den ene side af vippen, og ubehagelige tanker og følelser (såsom tristhed, kedafdethed og dårlig samvittighed) på den anden side af vippen.
Men at ”vippe” tilbage mod ligevægt, betyder ikke at tingene på den ubehagelige side af vippen forsvinder. At have et balanceret følelsesliv, indebærer også at man oplever det fulde spektrum af følelser. Følelser er nemlig helt normale.

Derimod handler balance om ikke at gå i kamp med de negative tanker og følelser og derigennem lade sig opsluge af dem. Hvis du har bestemt dig for, at du aldrig må få dårlig samvittighed – og du så får dårlig samvittighed, når du har spist slik – så ender du med at have dårlig samvittighed over, at du har dårlig samvittighed, og så er du inde i en ond spiral.

Man kan i stedet øve sig (og det kræver netop øvelse, og nogle gange hjælp) på at møde den dårlige samvittighed med nysgerrighed og accept. Når du gør det, bliver du klogere på dig selv, og den negative tanke føles pludselig ikke så farlig eller magtfuld, og du kan nemmere arbejde på det, der er vigtigt for dig.

3.    Balance kan også blive et nyt stressende ideal

Som alt andet kan balance også blive et af de stressende og uopnåelige idealer, som ønsket om balance handlede om at komme væk fra til at starte med.

Der er folk, der tager billeder af en slikskål, fordi de ved, at det passer ind i deres feed, men uden at spise af den fordi de er fastholdt i den restriktive adfærd. Det kan føles enormt skamfuldt og stressende for dem, at skulle leve op til idealet.
Og samtidig er der folk, der ser billedet og tænker: ”Gid jeg også bare kunne spise en hel skål slik, og have det godt med mig selv”.

Når vi snakker om balance som en ting man kan finde, og nærmest have som et trofæ, så kan vi komme til at underbygge ”#balance” som endnu et ideal. Det samme kan ske, når vi i håbet om balance sammenligner os for meget med andre.

4.    Balance er helt forskelligt fra person til person

Balance er ikke en klart afgrænset tilstand, der er ens for alle. Langt fra.

Det er forskelligt, hvor folk føler sig ”i balance”.

For en person, der kæmper med overspisninger, kan det være et skridt nærmere mere balance, ikke at spise hele slikskålen, eller vælge slikskålen fra på det givne tidspunkt.

For en person, der kæmper med restriktiv spisning, kan det omvendt være en sejr at vælge at spise slik i det hele taget.

Vi er alle forskellige og trives i forskellige slags liv.

Og vi kan have forskellige målsætninger, der fordrer forskellige typer af adfærd. Nogle mennesker kan eksempelvis have nogle træningsmål, der for dem betyder store mængder træning, protein og sund kost. Hvis andre skulle leve sådan, ville det føles restriktivt og ude af balance, men for dem der trives med det, og hvor det ikke tager overhånd, kan det føles meningsfuldt og endda livsbekræftende.

5.    Balance vil se forskelligt ud, alt efter hvor du er i dit liv

Livet er ikke statisk, og derfor er din balance det heller ikke. At sidde på en vippe der er helt ude af bevægelse, lyder heller ikke særlig sjovt, vel?

Der vil dukke ting op ude fra, som du ikke har kontrol over. Nogle gange er der klar himmel og nogle gange er der skyer for solen. Vi kan øve os på ikke at lade os påvirke så meget af disse ting, men dine indre og ydre omstændigheder vil stadig være der.

Der kan også være perioder, hvor du fokuserer særligt meget på specifikke områder af dit liv, og mindre på andre. Det kan fx være du retter din energi særligt mod din træning, din karriere eller dit familieliv.

Det vil uundgåeligt påvirke, hvor og hvordan du føler dig bedst til rette i dit eget liv. Og det er helt okay.

 

FØLG TRÆNINGSTIMEN PÅ YOUTUBE:

Nogle emner gør sig bare bedre på video end på podcast. Derfor kan du også følge med i Træningstimen på YouTube, hvor vi deler ud af træningsråd og tekniske tricks til dine øvelser. Følg med her.

FØLG TRÆNINGSTIMEN PÅ FACEBOOK:

Har du spørgsmål til denne episode, eller forespørgsler til næste afsnit – og lyst til at være en del af et evidensbaseret community, hvor du kan lære om træning og kost? Så join den lukkede gruppe ”Træningstimen” på facebook her.

GIV OS EN ANMELDELSE!

Hvis du har nydt at lytte til Træningstimen, så vil vi sætte rigtig stor pris på hvis du vil hjælpe os med at få podcasten endnu bredere ud, ved at give os en anmeldelse på iTunes: https://itunes.apple.com/dk/podcast/tr%C3%A6ningstimen/id1447752231?mt=2

Scroll til toppen