3 gode artikler til dig, der vil i gang med at træne

Nikolaj Bach

Nikolaj Bach

Medejer i STYRK
BSc. Medicin med industriel specialisering

Vil du gerne i gang med at træne?
Eller måske træner du allerede on/off, men vil styrke din træningsvane endnu mere?

Så er det her et indlæg for dig. Gennem det seneste års tid, er jeg nemlig ved flere lejligheder blevet interviewet til artikler i medierne omkring træning og træningsvaner. Her deler jeg 3 af dem, som jeg tror kan hjælpe dig, der gerne vil gøre træning til en vane, der holder for livet.

To af artiklerne kræver abonnement ved aviserne (Berlingske og Nordjyske) for at læses, men i denne artikel du sidder med nu, har jeg sørget for, at du får alle de vigtigste pointer med – jeg skulle jo gerne selv vide, hvad jeg har sagt…

Så lad os komme til sagen og se på de 3 artikler:

1. Berlingske: Er du 30 eller 65 år? Sådan skal du træne efter din alder, hvis du vil være sund og leve længst muligt

(tryk på overskriften for at gå til artiklen)

Som titlen siger, så omhandler denne artikel, hvad alder betyder for vores behov for træning. Men artiklen er lige så meget en guide til, hvordan du kommer i gang med at styrketræne. Mine 3 hovedpointer i artiklen er nemlig:

  • Styrketræning bliver særlig vigtigt med alderen, for at opretholde funktionsniveauet.
  • Det er aldrig for sent at starte med at (styrke)træne.
  • Det er BEDST, hvis du starter NU.

Så hvordan kommer man i gang med at styrketræne nu? Mange vil gerne starte ud med at træne i hjemmet, optimalt set i kombination med træning i et træningscenter, og derfor lavede jeg til artiklen en video (se den nedenfor) med et styrkeprogram med hjemmetræning der kan udføres 2-3 gange om ugen.

Programmet vil være et rigtig fint sted at starte, og jeg har vist flere variationer til hver øvelse, så man kan tilpasse sværhedsgraden efter sit niveau. Det eneste træningsudstyr programmet kræver, er en elastik.

A1) Squat-variant
4 sæt x 8-10 gentagelser

A2) Floor hamstring curl-variant
4 sæt x 6-8 gentagelser

B1) Push up-variant
4 sæt x 8-10 gentagelser

B2) One arm row-variant
4 sæt x 6-8 gentagelser

*A1/A2 og B1/B2 betyder at disse øvelser køres som et ”supersæt”, hvor man kører et sæt af begge øvelser lige efter hinanden, og derefter holder pause igen mellem sæt.

Men hvad så hvis du godt kunne tænke dig et begynderprogram til at træne i et træningscenter? Frygt ej, i skrivende stund har min makker Niklas Meier nemlig et gratis begynderprogram på trapperne med hele 20 ugers planlagt træning! Hvis du vil have besked, når det udkommer, så skriv dig endelig op på vores nyhedsbrev her.

2. DR: Kalder efteråret mest på sofa og Netflix? Her får du tre hacks til mere energi

(tryk på overskriften for at gå til artiklen)

I denne artikel snakker jeg om, hvordan man kan komme ud og bevæge sig i vinterhalvåret, på trods af mørke, kulde og vintersløvsind (som vi for en stund leger er et rigtigt ord).

Der findes nemlig flere værktøjer, man kan sætte i spil, for at gøre det nemmere for sig selv at komme i træningscenteret, ud at gå, eller i det hele taget at komme ud af fjerene og få bevæget sig. Og fælles for dem er, at de handler om at komme alt-eller-intet-tænkningen til livs og gøre NOGET. Det er altid bedre at gøre noget, end at gøre ingenting.

Et af mine yndlingstricks, som jeg snakker om i artiklen, er ”temptation bundling”. Når du kombinerer noget, du har brug for at gøre, med noget har lyst til at gøre.

Det kunne fx være:

  • At tage opvasken og lytte til musik imens.
  • At gå en tur og lytte til en god podcast imens.
  • At tage i træningscenter og medbringe en kold Pepsi Max.
  • Eller min favorit: At hjemmetræne og hygge med sin hund og en kop varm kakao.

Hvis du kunne tænke dig flere tips i samme stil, så er jeg også tidligere blevet interviewet til DR-artiklen ”Du dyrker motion uden at opdage det: Fire skjulte måder at få mere bevægelse i hverdagen”, som også ligger frit tilgængelig.

3. Nordjyske: Hvordan skal du gribe hjemmetræningen i januar an? Her er otte gode råd

(tryk på overskriften for at gå til artiklen)

Som titlen siger, deler jeg i denne artikel otte råd til at komme godt i gang med træningen derhjemme. Artiklen er ligesom den fra Berlingske gemt bag en betalingsmur, så det kræver at man har abonnement for at læse den.

… Men så er du så heldig, at vi lige har udgivet en podcast, om hvordan man skaber en ny (trænings)vane, der holder for livet! Den tager udgangspunkt i samme tilgang og redskaber, som jeg snakker om i artiklen, men blot i et mere bredt anvendeligt perspektiv.

Du kan lytte til podcasten her, eller se den som video nedenfor:

Jeg håber, at du nu har fået god inspiration til at komme i gang med træningen, eller til at styrke din træningsvane og dine resultater i træningscenteret.
Hvis du kunne tænke dig professionel hjælp til dette fra vores dygtige trænere og coaches, eller fra mig, så er næste skridt blot at skrive dig op til en helt uforpligtende strategisamtale om dine mål og muligheder lige her.

Scroll til toppen