Træningstimens julekalender 2023 – Nyt afsnit hver dag op til jul!

Rundt om bordet: Nikolaj Bach og Camilla Andersen.

Træningstimen laver en julekalender!

… Og den bliver større end nogensinde før.

Hver dag i december deler Camilla Andersen (VaneTerapeut med kandidatspeciale i ACT) og Nikolaj Bach (BSc. i Medicin m/Industriel Specialisering) nemlig et nyt tip til dig.

Og der bliver noget for enhver smag. Der kommer for eksempel:

  • Redskaber til dig, der vil arbejde med dine vaner
  • Øvelser til dig, der vil have stærke juleskinker
  • Værktøjer fra ACT (Acceptance And Commitment Therapy) til at styrke din mentale sundhed

Vi hopper både i julestudiet, i jernjulegaragen og ud på tur, så du kommer med vidt omkring til julehygge og gratis hjernegains – og der er endda video på julekalenderen, hvis du lytter/ser med i Spotify. Glædelig jul!

Tilmeld dig STYRKs online kost- og vaneforløb i januar (koster ikke en krone!):
https://styrkmig.dk/kost-og-vaneforloeb/

Køb en t-shirt og støt podcasten:
https://styrkmig.dk/vare/styrk-t-shirt/

1. december – Vi laver en julekalender!

Vi laver en julekalender!

Velkommen til første kalenderlåge i Træningstimens julekalender.

Lyt med når Nikolaj Bach og Camilla Andersen præsenterer julekalenderen, og fortæller lidt om hvad de næste 24 dage kommer til at byde på.

2. december – Julefrugt

Spis godt til af julefrugt!

Men hvorfor egentlig? Og hvad fa’en er julefrugt i det hele taget? Svesker i flæskestegen?

Lyt med på julehyggen – og vores tip til dine spisevaner – bag dagens kalenderlåge.

3. december – Skal du gå 10.000 skridt om dagen?

I dag kommer du med på gåtur i Nikolajs baghave, Rebild Bakker.

(Så det kan godt betale sig at se med på video i Spotify, hvor der er dømt flotte landsker, imens vi snakker.)

Vi snakker nemlig om den kæmpe værdi af gåture for din fysiske og mentale sundhed. Og så diskuterer vi også, hvorvidt det er vigtigt at gå 10.000 skridt om dagen.

Kom med på tur – og god fornøjelse med at lytte/se med!

4. december – På ACT-øvelse med fremtidens juls spøgelse

Hvad har “Et Juleeventyr” af Charles Dickens tilfælles med hardcore ACT-arbejde for din mentale sundhed?

Det lærer du bag dagens låge i julekalenderen, hvor fremtidens juls spøgelse tager du med på en rejse, der måske ikke emmer af julehygge, men som til gengæld kan være ekstremt meningsfuld og gavnlig at reflektere over.

5. december – Rid på bølgen, når det bliver ubehageligt

Selvom man kunne tro det, skal vi ikke ud at surfe i denne episode. Vi skal ikke engang ud at kælke.

Tværtimod skal vi se på en effektiv mental teknik, til når man oplever svære følelser eller tunge bekymringer. Nemlig at “ride på bølgen”.

6. december – Et trick til taknemmelighed

Julen er hjerternes tid – og taknemmelighedens.

Hvis der er en følelse, som er rar, så er det taknemmelighed. Taknemmelighed får os mennesker til at føle os komplette og meningsfulde, og sætte pris på det vi har.

Og bag dagens kalenderlåge findes der et simpelt trick, til at blive lidt mere taknemmelig i den stressede juletid.

7. december – Sådan håndterer du julefrokoster med én simpel øvelse

Julefrokoster kan være udfordrende, hvis man gerne vil undgå overspisning og ondt i maven.

(Og på sigt vægtøgning.)

Så hvordan griber man dem an, på en måde hvor man kan nyde uden at fortryde? Det giver vi dig et effektivt redskab til bag dagens kalenderlåge. 

8. december – Julemad er fitnessmad?

Sidder vi virkelig og siger, at man kan få store muskler af JULEMAD?!

Ja, det gør vi faktisk.

På mange måder er julemad spækket med alt det man har brug for, når man gerne vil bygge store muskler, og det er ikke nødvendigt at spise sin “fitnesskost” ved siden af alt den anden mad i juletiden.

Hvad mener vi med det? Lyt med bag dagens kalenderlåge! 

9. december – Vær kritisk overfor dit kropsbillede

Når du ser dig i spejlet, så ser du et retvisende spejlbillede af din krop ikke?

Nej! Det lyder måske underligt, men hvad vi ser i spejlet afhænger af meget andet end hvordan kroppen ser ud.

Hvordan det? Lyt med bag dagens kalenderlåge, hvor vi giver dig vigtige pointer omkring dit kropsbillede.

10. december – Hack julesmagene og styrk dine spisevaner

Hacke julesmagene? Skal vi nu til at spise hytteost med light marmelade i stedet for ris ala mande?

 

Nej, ikke helt. Men der kan faktisk være masser af værdi i at “hacke” julens smage. Lær mere i dagens podcast!

11. december – Hvis du skulle give dig selv en julegave…

Hvis du skulle give dit fremtids-jeg om 6 måneder en julegave, i kraft af noget du vil gøre fra nu af og frem, hvad skulle det så være?

Det tankeeksperiment snakker vi om i denne episode, hvor vi præsenterer en virkelig god øvelse til at prioritere både dit nutidige OG fremtidige jeg.

12. december – Den formidable øvelse for ben og balder, som du ikke kender

Dagens afsnit af julekalenderen vil være en fordel at se med video i Spotify eller på YouTube.

… Vi smutter nemlig en tur i Nikolajs garage, hvor Camilla skal prøve en ny øvelse til ben og balder.

Du kender den sandsynligvis ikke – men det vil du gerne! Så betragt dette øvelsestip som en tidlig julegave. Okay, måske også lidt en hadegave, men sådan er det jo nogle gange med bentræning. God fornøjelse!

13. december – Sådan siger du nej tak, med kærlighed

Det der er bagt med kærlighed, kan godt afvises med kærlighed.

Særligt i december bliver man tilbudt masser af søde sager, hjemmebag mm. Og selvom man egentlig gerne ville, kan det ofte være svært at sige nej tak.

For man vil jo ikke såre personen, der har brugt tid på at lave hjemmebag, eller afvise deres omsorg.

Det behøver du heldigvis heller ikke. I dette afsnit af julekalenderen snakker vi om, hvordan du kan sige nej tak uden at afvise den anden person.

14. december – Det allervigtigste for at få succes med din planlægning

Hvad er det vigtigste, for at få succes med de ting, du planlægger?

At sætte barren lavt? At være realistisk? At gøre valget tilgængeligt?

Nej. Disse ting er alle sammen vigtige, når man arbejder med at skabe ny adfærd, men der er faktisk et step, som kommer før disse.

Lyt med og lær om denne strategi bag dagens kalenderlåge!

15. december – Skil skidtet fra kanelen

Er der nu noget galt med at spise kanel?

Nu skal vi ikke male fanden på væggen, men det kan der faktisk være – HVIS du spiser det i store mængder, og ofte.

Og særligt for børn, skal der faktisk ikke særligt meget kanel til, før det bliver for meget. For et 1-årigt barn skal der ikke mere end 1 tsk kanel om ugen til, for at overskride den anbefalede grænse (Kilde: Fødevarestyrelsen)

Men ingen grund til bekymring. Hvis du spiser meget kanel, kan du nemlig blot vælge den rette type, og undgå det problematiske kumarinindhold.

Lyt og lær bag dagens kalenderlåge!

16. december – Vær lige lidt madsnobbet

Siden hvornår har det været godt at være kræsen?

Siden altid! Det er godt at være kræsen med hvilke mennesker man vælger at bruge sin tid sammen med, for eksempel.

Og det kan faktisk også give mening at sætte sin indre kræsenpind eller madsnob i spil i ny og næ, når man arbejder med sine spisevaner. Det lærer du mere om i denne juleepisode af Træningstimen.

17. december – Hvad er hygge egentlig?

Hvad er hygge egentlig, og er det måske på tide med en ny juletradition?

“Hvorfor skal hyggen altid være centreret omkring mad?”, spørger vi i denne episode, og giver lidt råd med på vejen til inspiration.

18. december – Lav vanemål ligesom du bestiller en pizza

Hvad har vaneændringer tilfælles med at bestille en pizza?

En hel del faktisk! Når du sætter vanemål, så er det faktisk helt afgørende, at du gør det på samme måde, som når du ringer til pizzamanden.

Forvirret? Så lyt med bag dagens kalenderlåge!

19. december – Slik i juleforklædning

Der er masser af juleslik, som kun kan fås i december.

Eller er der? Bag dagens kalenderlåge tager vi “juleslikket” under luppen.

20. december – Har du cravings? Så lav denne øvelse

I går snakkede vi kort om chokolade-julekalendere – og hvordan det da egentlig er sjovt, at man skal spise chokolade til morgenmad bare fordi, det er december.

Men efter vi slukkede mikrofonen, kom vi – med inspiration fra chokoladekalenderen – også til at snakke om en øvelse.

En øvelse som du kan bruge til at tage “magien” ud af de madvarer som du craver eller overspiser.

Bag dagens kalenderlåge skal det derfor handle om “eksponerings-øvelsen”. Lyt med og få et nyt redskab i din mentale værktøjskasse!

21. december – En af de bedste maveøvelser, du kan lave

(Se podcasten som video på Spotify eller YouTube)

Skal du være julemand til juleaften, og har brug for en stor mavse?

Så er det her maveøvelsen, der bygger en stor stærk mave inden juleaften!

… Okay, så hurtigt går det vidst ikke. Ikke desto mindre finder du bag dagens kalenderlåge en virkelig god øvelse til mavemusklerne. Og vi vil godt vædde med, at du ikke kender den.

Ofte ender folk med at træne hoftebøjerne mere end mavemusklerne, når de laver “maveøvelser”, fordi det føles mere intuitivt at bukke i hoften end i rygsøjlen – selvom det reelt er den sidste bevægelse, som mavemusklerne udfører.

På grund af det smarte set up i den her øvelse, er det dog næsten umuligt at udføre den forkert, og fokus vil dermed være på netop mavemusklerne. Lyt/se med, prøv øvelsen af, og forvent en led træning af maven!

22. december – Træn dit nærvær

Julen er en tid, der handler om nærvær. Men samtidig er det også en tid, som kan være præget af stress og travlhed.

Og hvor let er det så at være nærværende?

I dette afsnit af julekalenderen snakker vi om, hvordan du kan træne dig selv til at være mere nærværende, og hvordan det kan øge din mentale sundhed.

23. december – Pizzaøvelsen, der hjælper dig med at mærke sult og mæthed

Hvad er nu det? Endnu en øvelse, der handler om pizza?!

Jep – for vi har endnu en fantastisk øvelse, der med pizza som eksempel kan hjælpe dig til bedre at mærke din sult, mæthed og nydelse når du spiser.

Noget som du kan få enorm gavn af, hvis du vil styrke dine spisevaner uden restriktioner, kur eller kostplan.

24. december – Valgpunkt – dit kompas mod det rette valg (og rigtig glædelig jul!)

Vi har naturligvis gemt det bedste til sidst.

Bag dagens kalenderlåge finder du nemlig et af vores yndlings-værktøjer til at sikre, at du er på rette vej i dit sundhedsliv – ja, i livet i det hele taget.

For hvordan træffer du de rette valg – fx i forhold til din træning og sundhed? Det kan “valgpunktet” fra Acceptance and Commitment Therapy hjælpe dig med.

Og så ønsker vi selvfølgelig rigtig glædelig jul, og på gensyn. Tak fordi du ville lytte med på Træningstimens julekalender!

 

FØLG TRÆNINGSTIMEN PÅ YOUTUBE:

Nogle emner gør sig bare bedre på video end på podcast. Derfor kan du også følge med i Træningstimen på YouTube, hvor vi deler ud af træningsråd og tekniske tricks til dine øvelser. Følg med her.

FØLG TRÆNINGSTIMEN PÅ FACEBOOK:

Har du spørgsmål til denne episode, eller forespørgsler til næste afsnit – og lyst til at være en del af et evidensbaseret community, hvor du kan lære om træning og kost? Så join den lukkede gruppe ”Træningstimen” på facebook her.

GIV OS EN ANMELDELSE!

Hvis du har nydt at lytte til Træningstimen, så vil vi sætte rigtig stor pris på hvis du vil hjælpe os med at få podcasten endnu bredere ud, ved at give os en anmeldelse på iTunes: https://itunes.apple.com/dk/podcast/tr%C3%A6ningstimen/id1447752231?mt=2

Scroll to Top