#181: Derfor bør du smide dit aktivitetsur ud. 5 gode grunde til at droppe aktivitetsuret

Rundt om bordet: Nikolaj Bach og Niklas Meier.

Vi ved selvfølgelig ikke om lige præcis DU bør smide dit aktivitetsur ud. Men der er godt nok nogle gode argumenter for det.

Aktivitetsure, der måler kalorieforbruget fx under træning, er blevet ekstremt populære. Og det synes vi faktisk er lidt en skam. For aktivitetsure flytter fokus væk fra det, træning reelt burde handle om – og giver alligevel ikke nogen værdifuld viden til gengæld.

Vidste du for eksempel, at hvis du vil bruge forbrændingsmålingerne til noget, så er du nødt til også at tælle de kalorier du spiser? Og at ingen af målingerne er særligt præcise til at starte med?

At et aktivitetsur kan sænke glæden ved bevægelse, og i sidste ende medføre at du spiser mere og tager vægt på, fremfor at tabe dig?

I denne episode tager vi (Niklas Meier og Nikolaj Bach) aktivitetsure under luppen, og snakker om ulemperne ved dem. Og for også at få nogle andre synspunkter end vores egne i spil, har vi igen Morten Meisner, træner, ejer af aktivitetsur og gæsten fra forrige episode, på besøg. Der er nemlig også visse fordele ved aktivitetsure for nogle mennesker, og dem belyser vi også i denne episode.

Så kan du nemlig selv træffe et oplyst valg, ud fra hvad DU gerne vil prioritere.

God fornøjelse med at lytte!

5 take aways om aktivitetsure:

 
  1. De kan være ret upræcise og giver ikke nødvendigvis en retvisende måling af kalorieforbruget.
  2. De flytter fokus væk fra træning for træningens skyld, og ændrer træning til at være et mål til kalorieforbrænding (instrumentalisering). Det er potentielt en hæmning for indre motivation og træningsglæde.
  3. Et aktivitetsur kan blive nærmest afhængighedsskabende, hvis du oplever, at du ikke synes løbeturen eller gåturen ”tæller”, hvis du har glemt at få aktivitetsuret på.
  4. Aktivitetsuret måler kun én faktor i forhold til kaloriebalancen (forbruget). Vi ved træning øger appetitten, så hvis vi ikke kender den, hvad skal vi så bruge kalorieforbruget til? Så skal man både tracke kalorieforbrug og kalorieindtag, hvilket er praktisk meget besværligt, fremfor at stole på kroppens eget system (sult og mæthed).
  5. Mange er mere tilbøjelige til at spise mere efter træning (“nu har jeg været god, så NU har jeg lov”), når man primært ser sin træning som et redskab til at forbrænde kalorier. Et begreb der er kendt som ”self-licensing”.

Kilder:

  • Ny meta-analyse om præcisionen af aktivitetsure, der viser at måling af kalorieforbrug ikke er særlig præcist.
  • Studie der viser, at man spiser mere efter træning, når man ser træning som et redskab til kalorieforbrænding.
 

 

FØLG TRÆNINGSTIMEN PÅ YOUTUBE:

Nogle emner gør sig bare bedre på video end på podcast. Derfor kan du også følge med i Træningstimen på YouTube, hvor vi deler ud af træningsråd og tekniske tricks til dine øvelser. Følg med her.

FØLG TRÆNINGSTIMEN PÅ FACEBOOK:

Har du spørgsmål til denne episode, eller forespørgsler til næste afsnit – og lyst til at være en del af et evidensbaseret community, hvor du kan lære om træning og kost? Så join den lukkede gruppe ”Træningstimen” på facebook her.

GIV OS EN ANMELDELSE!

Hvis du har nydt at lytte til Træningstimen, så vil vi sætte rigtig stor pris på hvis du vil hjælpe os med at få podcasten endnu bredere ud, ved at give os en anmeldelse på iTunes: https://itunes.apple.com/dk/podcast/tr%C3%A6ningstimen/id1447752231?mt=2

Scroll til toppen