EP #123: Ortoreksi. Hvordan kommer jeg ud af et forstyrret forhold til mad, krop og træning? Med Recovery Coach Parnian

Rundt om bordet: Michelle Lindop og Parnian

**Hvis du har det rigtig svært med mad og træning og gerne vil have hjælp, så vil vi opfordre dig til at søge hjælp hos en professionel – også selvom du ikke har fået “diagnosticeret” en spiseforstyrrelse.**

Ugens gæst i Træningstimen er Parnian, som er selvstændig Recovery Coach og tilbyder hjælp til de kvinder og mænd, som gerne vil ud af et forstyrret forhold til mad, krop og træning. I episode 114 snakkede Steffen og Michelle med Parnian om spiseforstyrrelser i fitnessmiljøet og blandt sundhedsprofessionelle.

I denne episode går vi mere i dybden med de konkrete områder, man kan arbejde med, når man gerne vil ud af en spiseforstyrrelse – her primært med fokus på anoreksi og ortoreksi. For hvornår er ens fokus på sundhed egentlig et problem? Hvor starter man sin recovery-proces? Og hvordan skaber man i sidste ende et liv uden en spiseforstyrrelse?

Vi vil gerne understrege, at alles recovery-proces er forskellig, dog med visse ligheder. Det er derfor forskelligt, hvor du kan starte med at sætte ind afhængig af, hvad der opleves som det største problem – eller hvad der er nemmest at tage fat i. Igen vil vi anbefale, at du søger hjælp og sparring hos en, du kan betro dig til, da arbejdet kan være meget svært at gennemføre på egen hånd.

I denne episode får du svar på følgende spørgsmål:

  • Hvad er ortoreksi og hvordan adskiller det sig fra anoreksi?
  • Hvorfor kan det også være usundt at have stort fokus på fødevarekvalitet?
  • Hvordan kan ortoreksi let være ”maskeret” som et fornuftigt mål om at være sund?
  • Hvorfor kan du godt have et forstyrret forhold til spisning, uden at være spiseforstyrret?
  • Hvilke eksempler kan man opleve på ortoreksi eller forstyrret spisning?
  • Hvordan kan man arbejde med sin ”recovery”, for at komme ud af et forstyrret forhold til mad, eller en spiseforstyrrelse?

 

FØLG TRÆNINGSTIMEN PÅ YOUTUBE:

Nogle emner gør sig bare bedre på video end på podcast. Derfor kan du også følge med i Træningstimen på YouTube, hvor vi deler ud af træningsråd og tekniske tricks til dine øvelser. Følg med her.

FØLG TRÆNINGSTIMEN PÅ FACEBOOK:

Har du spørgsmål til denne episode, eller forespørgsler til næste afsnit – og lyst til at være en del af et evidensbaseret community, hvor du kan lære om træning og kost? Så join den lukkede gruppe ”Træningstimen” på facebook her.

GIV OS EN ANMELDELSE!

Hvis du har nydt at lytte til Træningstimen, så vil vi sætte rigtig stor pris på hvis du vil hjælpe os med at få podcasten endnu bredere ud, ved at give os en anmeldelse på iTunes: https://itunes.apple.com/dk/podcast/tr%C3%A6ningstimen/id1447752231?mt=2

Scroll til toppen