EP #121: Hvad sker der med ens træningsresultater, når man kommer op i alderen? Med fysioterapeut Niklas Grundt

Rundt om bordet: Michelle Lindop og Niklas Grundt

Vi har flere gange fået spørgsmål i vores Facebookgruppe fra lyttere, der er nysgerrige på, hvordan det påvirker ens træning, udvikling af styrke og muskelmasse, når vi bliver ældre.

Episoden er den første af to episoder om træning, når vi bliver ældre, og vi går i denne første del i dybden med, hvad der overordnet set sker, når vi bliver ældre, og hvordan det påvirker vores muskler, muskelvækst og neurale tilpasninger til træning.

Én ting er det fysiologiske, som sker i kroppen, en anden ting er det livsstilsmæssige, såsom tid til at træne og andre stressfaktorer i ens hverdag.

Der er derfor også flere ting, som du kan gøre for at sænke aldringshastigheden (heldigvis!). Vi snakker også om aldring som ”sygdom”, det vi kalder sarkopeni, som er en tilstand, hvor de ændringer, som sker naturligt og gradvist, bliver så invaliderende, at det defineres som en sygdom.

Niklas giver sine anbefalinger på, hvordan du skaber de bedste forudsætninger for at (for)blive stærk og opbygge eller bevare din muskelmasse – også når du kommer op i alderen.

I denne episode får du svar på følgende spørgsmål?

  • Hvad sker der med muskelmassen når vi bliver ældre?
  • Hvad sker der med styrken?
  • Skyldes det alt sammen aldring, eller spiller livsstil også en rolle?
  • Hvad kan du gøre, for at forbedre din styrke i alderdommen, og hvor meget træning skal der til?
  • Er træningen spildt, hvis man først starter når man er blevet gammel?
  • Hvornår bliver tabet af muskelmasse invaliderende – også kendt som sarkopeni eller aldersbetinget atrofi?

 

FØLG TRÆNINGSTIMEN PÅ YOUTUBE:

Nogle emner gør sig bare bedre på video end på podcast. Derfor kan du også følge med i Træningstimen på YouTube, hvor vi deler ud af træningsråd og tekniske tricks til dine øvelser. Følg med her.

FØLG TRÆNINGSTIMEN PÅ FACEBOOK:

Har du spørgsmål til denne episode, eller forespørgsler til næste afsnit – og lyst til at være en del af et evidensbaseret community, hvor du kan lære om træning og kost? Så join den lukkede gruppe ”Træningstimen” på facebook her.

GIV OS EN ANMELDELSE!

Hvis du har nydt at lytte til Træningstimen, så vil vi sætte rigtig stor pris på hvis du vil hjælpe os med at få podcasten endnu bredere ud, ved at give os en anmeldelse på iTunes: https://itunes.apple.com/dk/podcast/tr%C3%A6ningstimen/id1447752231?mt=2

Scroll til toppen